Podcasty wewnętrzne dla firm

Bez kategorii

Komunikacja w organizacji to bardzo ważna sprawa. Jest wiele narzędzi, które pozwalają nam usprawnić ten proces. Teraz w obszar komunikacji wewnętrznej coraz śmielej wkraczają podcasty. I to może być początek rewolucji. […]

Czytaj dalej… from Podcasty wewnętrzne dla firm

Podcasty – nowy sposób komunikacji

Pandemia niestety nie odpuszcza i wszystko wskazuje na to, że nasze życie jeszcze długo nie wróci do tego do czego byliśmy przyzwyczajeni. Wiele firm zostało zmuszonych do przejścia na pracę zdalną, która bardzo możliwe będzie chociaż w części kontynuowana nawet po zakończeniu pandemii. Home office ma wiele wad i zalet. Jedną z wad jest brak możliwości skutecznej komunikacji. Oczywiście wiele platform pozwala na organizowanie wirtualnych zebrań, współdzielenie ekranów, przesyłanie plików itd. Jednak czasami to nie wystarcza.

Wiele istotnych informacji dotyczących samej firmy w czasach normalności przekazywane było na zebraniach lub w firmowych newsletterach. Dzisiaj organizacja zebrań jest utrudniona lub niemożliwa. A jeśli chodzi o newslettery, ciekawe ile procent pracowników ma czas przeczytać taki newsletter. W kolejności odczytywania mail jest raczej spychany na koniec, bo trzeba ogarnąć sprawy bieżące. Być może zdarza się tak, że newsletter ląduje od razu w koszu.

Podcasty jako element komunikacji wewnętrznej w organizacji

Jest jeszcze jedno rozwiązanie, po które bardzo chętnie sięgają firmy – podcasty. Podcasty są świetnym sposobem komunikacji nie tylko zewnętrznej, ale także wewnętrznej. Dobrze przygotowany podcast pozwoli na przekazywanie istotnych informacji w prosty sposób. Dodatkowo zwiększy zasięg odbiorców i oszczędzi ich czas. Główny argument mówiący o przewadze podcastu nad mailem, newsletterem, zebraniem online czy na żywo, jest CZAS. Czas, który każdy z członków organizacji może zaoszczędzić. Podcastu można słuchać wykonując inne czynności, które pozwalają nam podzielić uwagę. Pracownicy mogą sięgnąć po podcast w drodze do pracy, w czasie wykonywania zadań, które nie wymagają pełnego skupienia. Mogą zdecydować o tym, kiedy chcą podcastu wysłuchać i zaplanować pracę. Podcast może zastąpić zebrania, na których nie jest wymagana dyskusja, albo być przygotowaniem do zebrania, gdzie naświetlane są problemy, które mają być przedyskutowane.

Dlaczego podcasty wewnętrzne mogą zachwycić Twój zespół ?

Dobra komunikacja w organizacji to podstawa. Szczególnie w niepewnych czasach, kiedy sytuacji na rynku jest skomplikowana, a kryzys już rozgościł się na dobre. Dzięki podcastom można regularnie informować o tym, co się dzieje, na jakim etapie jesteśmy, co przed nami i czemu musimy sprostać. Ten sposób komunikacji jest o wiele bardziej przyjazny niż maile, czy nawet najlepiej napisane newslettery. Z tonu głosu można bardzo dużo odczytać. Podcast, w którym występuje sam prezes organizacji i zwraca się do swojego zespołu brzmi na pewno wiarygodniej i lepiej niż suchy newsletter. Warto rozważyć ten wariant komunikacji, jeżeli chcemy budować trwałe i wiarygodne relacje w zespole.

Podcast wewnętrzny w firmie może okazać się nie tylko sposobem na komunikację, ale też pewnego rodzaju motywatorem. Każda duża organizacja ma na swoim pokładzie liderów, którzy powinni być w jakimś stopniu mentorami dla innych pracowników. Wywiady w formie podcastów z osobami, które coś osiągnęły, opowiadają o swojej ścieżce kariery, wartościach, które przyświecają im w ich pracy czy pokonywaniu problemów mogą mieć dużą wartość dla zespołu. Tak samo przydatne mogą być wywiady z osobami, które dołączają do organizacji. To może być świetny sposób na przedstawienie nowych członków zespołu.

 

Podcasty wewnętrzne – jak to zrobić?

Podcasty wewnętrzne aby były skuteczne nie mogą być zrobione chaotycznie. Nie mogą być komunikatem przeczytanym z kartki, bardzo ważne jest to, aby brzmiały naturalnie. Najbezpieczniejszą formą są wywiady, bo nie każdy jest na tyle dobrym mówcą, że będzie potrafił sam poprowadzić swoją wypowiedź. Dobry wywiad nada dynamiki i skieruje rozmówcę na właściwe tory, aby poruszyć najatrakcyjniejsze wątki.

Ważnym elementem w planowaniu podcastów wewnętrznych w firmie to ich częstotliwość. Czy mają to być np. podsumowania tygodnia, czy miesięczne raporty o sytuacji, a może publikowane w konkretne dni miesiąca wywiady i ciekawostki z życia firmy. Ważne, żeby zachować regularność, bo to jest jedną ze składowych sukcesu w tego typie komunikacji.

Podcast aby dobrze brzmiał powinien być interesująco zmontowany, niezbyt długi, powinien mieć elementy charakterystyczne czyli dopasowaną oprawę muzyczną. Zupełnie inaczej słucha się 45 minut mówienia bez przerwy i inaczej tych samych 45 minut, z przerywnikami, uwypuklonymi najważniejszymi elementami.

Wyprodukowanie podcastu wewnętrznego może wydawać się proste, jednak warto zlecić to firmie, która się w tym specjalizuje. Na sukces dobrego podcastu, także takie dystrybuowanego wewnątrz organizacji składa się wiele elementów. A dobrze zrobiony podcast może się naprawdę opłacić.