Jak zrobić dobry podcast?

Bez kategorii

Na początku może wydawać się to bardzo proste. Mam pomysł, nagrywam to co chcę, szybki montaż, albo nawet bez i jest podcast. Jednak dopiero kiedy zaczynamy okazuje się, że nie jest to wcale takie łatwe. Co się składa na dobry podcast? […]

Czytaj dalej… from Jak zrobić dobry podcast?

Na początku może wydawać się to bardzo proste. Mam pomysł, nagrywam to co chcę, szybki montaż, albo nawet bez  i jest podcast. Jednak dopiero kiedy zaczynamy okazuje się, że nie jest to wcale takie łatwe. Co się składa na dobry podcast? Jak zrobić dobry podcast? O czym muszę pamiętać tworząc podcast?

Dobry podcast to dobry plan!

Najważniejszy oczywiście jest pomysł. Trzeba wiedzieć o czym chcemy mówić w naszym podcaście, jakiej dziedziny ma dotyczyć i czy będzie opierał się na naszej wiedzy, czy będziemy korzystać z ekspertów i zapraszać gości. Nie trzeba przejmować się, że są już podcasty o tematyce, którą chcemy się zająć. Rynek podcastów jest ogromny i każdy znajdzie swoją grupę odbiorców. Ważne, żeby wierzyć w to się robi, stworzyć plan stworzenia podcastu, a potem go konsekwentnie realizować.

Od pomysłu do wykonania zwykle wiedzie długa droga. Pierwsze problemy zaczynają się przy nagraniu. Pomijam tutaj specjalnie aspekt techniczny, bo to temat na oddzielny wpis. Nagrywanie treści audio to coś zupełnie innego niż zwykłe mówienie. Oczywiście, możemy nagrać wszystko tak, jak byśmy rozmawiali z kolegą. I takich podcastów jest bardzo dużo. Ale, jeżeli zależy nam na jakości i na tym, żeby przyciągnąć uwagę słuchaczy i stworzyć dobry podcast, musimy to zrobić w sposób przemyślany. Do tego potrzebny jest scenariusz. Scenariusz to klucz do sukcesu. Dzięki temu każdy odcinek ma początek, rozwinięcie i zakończenie. Jednak kiedy przychodzi do stworzenia scenariusza okazuje się, że niekoniecznie idzie łatwo jak z płatka. Jednak warto próbować i stworzyć nawet kilka scenariuszy do jednego odcinka. Po pewnym czasie będzie nam to szło o wiele szybciej. Ja przy swoim prawie 15-letnim doświadczeniu zawsze tworzę scenariusz, nawet jeśli materiał finalnie ma trwać 3 minuty.

Scenariusz dobrego podcastu

W scenariuszu podcastu umieszczamy wszystkie ważne elementy. Początek i zakończenie – ważne żeby wiedzieć jak chcemy zacząć i skończyć. Mówić zwięźle, dynamicznie i łatwo przekazać to co chcemy powiedzieć. Warto zawsze, ale to zawsze, nawet kiedy rozmawiamy z kimś kogo dobrze znamy, zapisać jego imię, nazwisko i funkcje. Porządne przedstawienie gościa to nie tylko informacja dla naszych słuchaczy z kim rozmawiamy, ale także okazanie szacunku dla naszego gościa. Poza tym warto w scenariuszu podcastu zamieścić w punktach, o czym chcemy mówić, żeby w czasie rozmowy czy naszego monologu coś nam nie umknęło, ale też żeby zachować balans pomiędzy wątkami. Nie zwlekajmy jednego wątku na 20 minut, a kolejne trzy streścimy w 10 minut, żeby zamknąć się w założonych na początku 30 minutach.

Montaż podcastu

O montażu pojawi się na pewno jeszcze wiele dzielnych wpisów, bo to temat rzeka. Oczywiście niektórzy zakładają, że montaż to wycięcie jakiś brudów typu “yyy, “aaa” czy zbyt wielu powtórzeń. Taki proces nazwijmy obróbką dźwięku, która jest jednym z elementów profesjonalnego montażu. Bardzo złym pomysłem jest publikowanie podcastu bez montażu. Oczywiście w momencie, kiedy rynek jest jeszcze świeży i bardzo dużo podcastów jest robionych chałupniczo, perspektywa nie marnowania czasu na montaż jest kusząca. Jednak w bardzo krótkim czasie podcasty się sprofesjonalizują i publikacja nie zmontowanych podcastów będzie  tak samo odbierane, jak dzisiaj wrzucenie na Instagram zdjęć zrobionych cyfrówką z 2003 roku.

 

Dobry opis podcastu

Kiedy mamy już gotowy podcast ważne jest dobre opisanie odcinka. Opis to pierwsze na co zwracają uwagę odbiorcy. Na podstawie opisu i tytułu decydują się na kliknięcie. Jednym z elementów przyciągających uwagę jest też nasze logo. Oprawa graficzna to jedna ze składowych całości naszego podcastu.

Serwer dla podcastu

Potrzebne jest też miejsce gdzie nasz podcast będziemy umieszczać. Tajemniczy adres RSS i miejsce na serwerze. Są na rynku platformy, na których umieszcza się podcasty i nie musimy się już niczym martwić. Oczywiście trzeba za nie zapłacić, najczęściej w dolarach, bo wersje bezpłatne są bardzo ubogie i np. bez dostępu do statystyk. A statystyki bardzo się przydają. I dają nam też odpowiedź na pytanie czy robimy dobry podcast.